piątek, 19 maja 2017

"Szkoła latania" - Sylwia Trojanowska


Na mojej półce zagościła kolejna książka, o której mogłabym wypowiadać się w samych superlatywach. I to nie tylko ze względu na ciekawą fabułę, swobodny, nieskomplikowany język czy budzących różnorodne emocje bohaterów. Przede wszystkim ujęło mnie to, jak Sylwia Trojanowska przedstawiła problem otyłości u młodych osób - naturalnie, budząc przy tym empatię.





18-letnia Kasia, oprócz najlepszej przyjaciółki - Zochy, nie ma żadnych kolegów i koleżanek. Jest obiektem drwin ze strony rówieśników. A wszystko przez to, że ma nadwagę. I to nie byle jaką nadwagę... Kiedy pewnego dnia staje na wadze a jej oczom ukazuje się trzycyfrowy wynik, przerażona, ale też zdeterminowana podejmuje decyzję, by zmienić swoje ciało. A to wcale nie będzie takie proste, gdy jedynymi osobami, które wspierają Kasię jest jej mama, Zocha i... Penelopa Hoppe - ekscentryczna specjalistka od odchudzania, pod opiekę której trafia bohaterka. Dzięki jej metodom Kasia zaczyna gubić zbędne kilogramy, staje się bardziej pewna siebie, poznaje nowych ludzi a nawet daje sobie szansę na pierwszą miłość. 

Brzmi wspaniale, prawda? Młoda dziewczyna, która konsekwentnie zmierza do celu. Dziewczyna, która poznaje niesamowitego, wrażliwego chłopaka i pierwszy raz zaznaje smaku miłości. Dlaczego, Autorko, przygotowałaś tak okrutne dla Kasi zakończenie pierwszej części jej losów? Czym zawiniła, że zadałaś jej taki cios w serce?

Zakończenie bez wątpienia należy do tych, które sprawiają, że natychmiast ma się ochotę sięgnąć po kolejną część. I na pewno to zrobię, bo losy Kasi nawet przez moment nie były mi obojętne. Bohaterka wzbudza empatię i czytelnik z całej siły kibicuje jej w tym ciężkim przedsięwzięciu, jakim jest zrzucenie 40 kilogramów. Wszak chyba większość kobiet marzy o pozbyciu się zbędnych kilogramów, pragnąc cieszyć się zgrabną sylwetką. W szczególności Kasia wzbudzi sympatię i zrozumienie właśnie u tych osób, które kiedyś zmagały się bądź nadal zmagają z otyłością. Jej historia na pewno w jakimś stopniu motywuje i daje nadzieję na to, że wszystko jest możliwe, ale konieczna jest zmiana stylu życia, co wiąże się z ogromem wyrzeczeń. 

Wiele można mówić o samych bohaterach. O ile polubiłam Kasię, o tyle sprzeczne uczucia wzbudził we mnie Maks - chłopak, któremu Kasia wpadła w oko. I choć z początku polubiłam jego charakter, wrażliwość i emanującą z niego dobroć, o tyle nie potrafiłam zrozumieć jego skomplikowanych relacji z Karoliną, które od początku wydawały mi się podejrzane, co spowodowało, że nabrałam trochę dystansu do tego bohatera. Kim jest Karolina i jak bardzo namiesza w życiu Kasi? Przekonajcie się sami, nie będę Wam wszystkiego zdradzać. 

Pozytywne odczucia budzi również Penelopa. Miła, ciepła, ale stanowcza. Sama chętnie uczestniczyłabym w spotkaniach "anonimowych grubasów", które prowadzi i to bynajmniej nie ze względu na swoją wagę, ale przez atmosferę, jaka tam panuje. To właśnie te spotkania zmieniają podejście Kasi do świata i sprawiają, że staje się bardziej asertywna. Natomiast apogeum wściekłości wzbudzała we mnie ciotka Matylda, której totalnie nie potrafiłam (wręcz nie chciałam) zrozumieć. Jej wredne zachowanie, słowa, które kierowała nie tylko do Kasi, ale przede wszystkim do jej matki, potrafiły skutecznie wytrącić mnie z równowagi. Ale tak to jest, gdy ktoś jest przekonany o swojej świętej racji, którą musi narzucić innym...

Autorka naprawdę dobrze wykreowała bohaterów - choć każdy budzi różne emocje, to jednak nie są sztuczni. Są normalni. Problem Kasi z nadwagą i brakiem akceptacji, nie tylko własnej, ale również ze strony innych osób, to współcześnie problem, który dotyka wielu ludzi. Również problem, z jakim zmaga się Zocha, zasługuje na to, by poświęcić mu uwagę i nie przejść obok niego obojętnie. Jestem naprawdę ciekawa jak wszystko rozwinie się w kolejnych częściach. Najbardziej zaś jestem ciekawa tego, co będzie dalej z Kasią i Maksem, bo po tym, co dostałam na zakończenie, niczego już nie jestem pewna...

Zachęcam Was do tego, by dać szansę Kasi i zaprosić ją do swojego życia. Liczcie się jednak z tym, że gdy sięgniecie po tę książkę, możecie przepaść na kilka godzin. Wiele ciekawych wątków skutecznie sprawi, że będziecie chcieli jak najszybciej poznać zakończenie. A gdy je już poznacie, to gwarantuję Wam, że natychmiast rozejrzycie się za kontynuacją.








Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję 






Książka bierze udział w wyzwaniach:

Biorę udział  - CZYTAM, BO POLSKIE

Biorę udział - PRZECZYTAM TYLE, ILE MAM WZROSTU

23 komentarze:

  1. Czy to egzemplarz recenzencki? Jeśli tak to gratuluję! :)
    Sama książka jakoś szczególnie mnie nie zainteresuje raczej, jednak na lżejsze dni, po odkopaniu się z zaległości być może po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Walka z kilogramami jest mi bliska, choć ja do zrzucenia mam 4, nie 40 ;)
    Gratuluję współpracy;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja swego czasu zrzuciłam 20kg, więc temat dość dobrze mi znany, fajnie było odnaleźć cząstkę siebie w bohaterce :)
      Dziękuję :)

      Usuń
    2. Podziwiam, a książkę bardzo chętnie przeczytam.

      Usuń
  3. Hm, ja i książki typowo młodzieżowe się nie lubimy :D To pewne, że nie sięgnę mimo cudownej kreacji bohaterów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też się nie lubimy i to już od czasów, kiedy zaczęłam być młodzieżą :)

      Usuń
  4. Czytałam ostatnio o książce Szept wiatru, ale jakoś nie "przyglądałam" się jej bardziej, nie wiedziałam, ze to jakaś seria. Zainteresowałaś mnie tą częścią, bohaterką i jej zmaganiami. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zawsze mocno cieszy jak bohaterowie są wyraziści, dzięki temu ich problemy stają się bliższe naszym sercom, chętniej się z nimi utożsamiamy. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę sobie zapamiętać ten tytuł, czuję w kościach, że tym razem zgodzimy się co do recenzji :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że również byłabym zachwycona książką. Zapisuję tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  8. A to ciekawe! Tyle razy widziałam książkę, a nie wiedziałam, że porusza tak nietypowy, jak na książki nieporadnikowe, temat. Jestem zainteresowana i gratuluję współpracy! <3

    OdpowiedzUsuń
  9. Miałam okazję poznać ową historię i co prawda nie jest to powieść, która zapada na długo w pamięć, ale na pewno to przyjemna lektura.

    OdpowiedzUsuń
  10. Spotkania anonimowych grubasów brzmią zabawnie XD, ale fabuła wydaje się być ciekawa. Nie widziałam jeszcze książki o zmaganiach się otyłej osoby z życiem i przy okazji chudnięciem, choć coś mi podpowiada, że takich książek jest sporo!
    #SadisticWriter

    OdpowiedzUsuń
  11. Chętnie przeczytam. Warto stawiać na polskich autorów ! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Historia stworzona przez autorkę brzmi bardzo ciekawie. Nie poznałam jeszcze twórczości autorki, ale koniecznie musze to nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  13. Szukam ostatnio jakiś polskich książek, wiec i może na tą się skusze :D
    wojciechowska-olaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. A ja właśnie liczę zawsze na to, że bardziej polubię się z męskim bohaterem więc jeżeli w Tobie Maks wzbudził sprzeczne uczucia to wolę nie ryzykować ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Od dłuższego czasu chodzą za mną książki Pani Trojanowskiej, muszę koniecznie nadrobić. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka chyba ma coś w sobie.
    Zapamiętam tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  17. Autorka poruszyła coraz bardziej powszechny problem. Zaciekawiłaś mnie tą recenzję, jeśli będę miała okazję, bardzo chętnie przeczytam te książkę :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku.
Bardzo się cieszę, że zainteresował Cię ten post. Gorąco zachęcam Cię do wyrażenia swojej opinii. Pozostaw tutaj ślad swojej obecności bym również mogła trafić do Twojego zakątka internetu :)