środa, 26 lipca 2017

"We dnie, w nocy" - Agata Kołakowska


Ułożone życie Anny tylko na pozór wydaje się szczęśliwe. Mimo iż kobieta ma kochającego męża i wspaniałą córkę w głębi serca nie czuje się szczęśliwa. Dokonane w życiu wybory nie do końca były zgodne z jej marzeniami i ambicjami. Annę od kilkunastu lat dręczy sekret, który ukrywa przed mężem, a który skutecznie zatruwa jej życie. 

Piotr ma wszystko to, o czym mężczyzna może marzyć - upragnioną dobrą pracę, idealną żonę i dwie ukochane córki. Wiedzie się mu całkiem dobrze, choć jego przeszłość nie była godna pozazdroszczenia. Piotr coraz częściej zaczyna myśleć o dawnych czasach i pewnej kobiecie, o której z jakiegoś powodu nie potrafi zapomnieć. Tą kobietą jest Anna i to właśnie Piotr jest elementem sekretu, który od wielu lat nie pozwala jej na normalne życie. 


Co takiego wydarzyło się między tą dwójką? 
Czy tajemnica bohaterów wyjdzie w końcu na jaw?




"We dnie, w nocy" to powieść, którą przeczytałam z czystą przyjemnością (choć nie do końca jest przyjemna) i zaciekawieniem a lekturze towarzyszyło wiele refleksji dotyczących życia - mojego i ogólnie. To, co urzekło mnie w tej książce najbardziej, to jej słodko-gorzki klimat, który sprawił, że nie sposób było się od niej oderwać, bo zwyczajnie byłam i oczarowana i rozczarowana - bynajmniej nie książką, ale tym, co się wydarzyło w życiu bohaterów.

Historia słodko - gorzka. Zupełnie jak życie. Autorka dodaje, że jest oparta na faktach, że był taki Piotr i była taka Anna, co tylko potęguje ogólne wrażenie oraz sprzeczność uczuć do bohaterów, jaka ogarnia czytelnika w czasie lektury. A wśród tych uczuć zarówno radość, zauroczenie, nadzieja, ale też niedowierzanie, smutek i nienawiść. Bardzo sobie cenię książki, w których bohaterowie wzbudzają empatię i gdy szczerze przeżywam to, co oni. "We dnie, w nocy" jest właśnie taką książką i dzięki temu wiem, że Anna i Piotr zostaną w mej pamięci na dłużej i jeszcze nie raz wrócę do ich historii.

W książce teraźniejszość przeplata się z przeszłością, a wersje wydarzeń przedstawia zarówno Anna jak i Piotr. Zdecydowana większość historii poświęcona jest przeszłości, gdyż to właśnie wtedy wydarzyło się coś, co sprawiło, że drogi Anny i Piotra się rozeszły. Dzięki odniesieniu do teraźniejszości możemy zrozumieć, jakie skutki wywarło to na dalszym życiu bohaterów. Dużym atutem są również interesujące wątki poboczne związane z rodziną Anny - jej rodzicami i bratem - które odgrywają ważną rolę w powieści, poszerzając własne refleksje o nowe tematy.

Historia Anny i Piotra związana jest z jednym z poważniejszych i powszechniejszych problemów współczesnego świata. Jest swoistą przestrogą przed tym, jak chwila nieuwagi może zniszczyć czyjeś życie. "We dnie w nocy" to książka niezwykle wartościowa, pouczająca i z pewnością zasługuje na to, by ją poznać i by o niej mówić. Chcę wierzyć, że nie będzie ona dla wielu czytelników zbyt osobista. Z jednej strony jest to pięknie opowiedziana historia, z drugiej zaś kryje się za nią dramat jaki wciąż nieustannie się zdarza i jakiemu często nie możemy zapobiec. Warto poświęcić dla niej czas, bo nigdy nie wiadomo czy kiedyś i my nie znajdziemy się na miejscu bohaterów...






Książka bierze udział w wyzwaniach:


Biorę udział  - CZYTAM, BO POLSKIE

Biorę udział - PRZECZYTAM TYLE, ILE MAM WZROSTU

27 komentarzy:

  1. Brzmi tajemniczo. Rozglądnę się za nią w wolnym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię takie słodki i gorzki historie. To książka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię wartościowe książki, więc chętnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Słodko-gorzkie historie zawsze doprowadzają mnie do łez, ale z drugiej strony uwielbiam je czytać.
    xx,
    http://pattzy-reads.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba jeszcze nigdy nie czytałam książki o takiej tematyce, z chęcią po nią w przyszłości sięgnę :)

    Pozdrawiam
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaciekawiła mnie tajemnica, którą bohaterowie skrywają i być może sięgnę po książkę, żeby dowiedzieć się co i jak :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam, wspaniała!! Polecam również

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi ciekawie...muszę coś jeszcze na jej temat poczytać.
    xoxo
    L. (http://slowotok-laury.blogspot.com/)

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi ciekawie :) zapamiętam tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ooo bardzo zaciekawila mnie ta ksiazka! Chetnie przeczytam! <3

    OdpowiedzUsuń
  11. No proszę, kolejna książka, która mi umknęła, a wydaje się naprawdę warta uwagi. życie jest ulotne, a takie pozycje pozwalają się nim cieszyć.

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka zdecydowanie w moim typie, dodatkowo lubię historie, gdzie występuje przeskok w czasie :) Muszę po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kolejna polska autorka, po którą miałam sięgnąć, ale jakoś daleko mi ostatnio do tego. :/ Chociaż dawno, dawno temu czytałam książkę Siódmy rok autorki i pamiętam, że mi się podobała. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię historie słodko-gorzkie jak życie. Nie miałam przyjemności zapoznać się z tą autorką, ale w wolnej chwili (gdy stosik wstydu zmaleje) postaram się do niej dotrzeć.

    Pozdrawiam,
    S.
    nieksiazkowy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. To zdecydowanie dla mnie, bo uwielbiam takie życiowe historie :) Nie czytałam jeszcze nic tej autorki, więc myślę, że czas najwyższy po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Umiesz budować napięcie.:) Zachęciłaś mnie, chętnie przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię wartościowe pozycje, więc muszę mieć ją na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zdecydowanie to pozycja nie dla mnie. Jeszcze za bardzo nie dorosłam do czytania takich powieści.

    https://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie miałam jeszcze okazji zapoznać się z tą pozycją, ale po Twojej recenzji koniecznie muszę po nią sięgnąć. Oczywiście zostaje na dłużej! :D
    https://podroozdokrainyksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Znam trochę twórczość autorki, toteż wiem, że potrafi pisać piękne, życiowe historie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie miałam okazji zapoznać się z twórczością tej autorki, więc może ta książka to będzie dobry początek :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie znam, więc czemu nie :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Rzadko sięgam po książki obyczajowe, ale gdy już chcę jakąś przeczytać to musi być sprawdzona przez co najmniej kilku recenzentów. W tym przypadku Twoja opinia jak najbardziej mi wystarczy, bo już teraz widzę, iż jest to książka wartościowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło :) Mam nadzieję, że Ci się spodoba, według mnie jest warta uwagi :)

      Usuń
  24. Powinna mi się spodobać, chętnie uwzględnię książkę w planach czytelniczych. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku.
Bardzo się cieszę, że zainteresował Cię ten post. Gorąco zachęcam Cię do wyrażenia swojej opinii. Pozostaw tutaj ślad swojej obecności bym również mogła trafić do Twojego zakątka internetu :)